Textbooks in the mathematics curriculum management: what is the role for the teacher?

Journal Article

The textbook continues to be a working tool widely used in schools, both by teachers and students. Despite the criticism it is subject to, especially by the negative impact it can bring to teachers' professionalism, this teaching material has managed to be considered as an important auxiliary of pedagogical practices. It is vital, therefore, to ascertain how textbooks are used by math teachers, trying to infer whether they use it as mere teaching aid or if it determines much of the work performed in and for the classroom. The data was collected through semi-structured interviews and non-participant observation. It appears that the majority of the teachers who participated in the study include textbooks in their daily curricular activities, both in the preparation and the implementation of the teaching-learning processes. Most teachers don't use, as often as it would be desirable, other materials or educational sources, which, in addition to indicate a certain dependence of these teaching resources, can contribute to its progressive 'de-professionalization'.
O manual escolar é um instrumento de trabalho muito utilizado tanto pelos professores, como pelos alunos. Apesar das críticas a que é sujeito, sobretudo pelo impacto negativo que pode marcar a profissionalidade docente, o manual
tem conseguido afirmar-se como importante auxiliar das práticas pedagógicas. Importa, por isso, averiguar de que
modo o manual escolar é utilizado pelos professores de Matemática, procurando inferir se o utilizam como mero
auxiliar didático ou se determina muito do trabalho que é realizado na e para a sala de aula. Os dados foram
recolhidos através de entrevistas semiestruturadas e da observação não participante. A generalidade dos
professores que participaram no estudo integra os manuais escolares tanto ao nível da preparação, como da
concretização dos processos de ensino-aprendizagem. A maioria dos professores não recorre, com a frequência
que seria desejável, a outros materiais didáticos, o que, para além de indiciar uma certa dependência do manual
escolar, pode contribuir para a sua progressiva desprofissionalização.
- (undefined)

Publication

Year of publication: 2018

Identifiers

ISSN: 0103-636X

Alternative Titles